De Latijnse uitdrukking Nomen est Omen betekent: De naam is een voorteken. De oude Romeinen waren er namelijk van overtuigd dat iemands naam iets zei over zijn lot. Een klassiek bijvoorbeeld is Minister Kamp, onze voormalige minister van Defensie.
Wij bij Henk van de Scher - Advertising geloven in het lot - en niet alleen uit de loterij - maar we denken dat je het lot wel een handje moet helpen.
Wij hebben voor u op deze pagina vier tips op een rijtje gezet voor een succesvolle naam - campagne.
De Perfecte Naam
Soms benaderen we de problematiek van de andere kant. Dan bedenken we geen slogan voor een bestaand bedrijf, maar vragen we de klant om een ander beroep te kiezen.
Zo was Jozef van Jozef's Timmerwerken eerst een dakdekker en was Boomkweker Henk van den Berk van origine een handelaar in kappersartikelen.
Gebruik Uw Naam
Als u zich aan ons voorstelt, beginnen wij al te denken. Dat kunt u zelf ook. Het is niet zo moeilijk om voort te borduren op uw eigen naam. Een klein beetje creativiteit is vaak al genoeg.
Soms liggen ze voor hand, zoals onze campagne voor Bakker Vlot (Vlotte bezorgservice). Soms moet je wat langer nadenken, bijvoorbeeld ons werk voor Eijssen wooninrichting (Eijs Kwaliteit!) en Elektro Service Voeten (voor als je handen tekort komt).
Natuurlijk zijn er ook klanten die we niet kunnen overtuigen. Zo hebben wij Eliƫns Wooninrichting al een paar keer geadviseerd om de slogan Buitenaards Goed te voeren. Tot nu toe vergeefs.
Verzin een Naam... en gebruik hem
Hoe noemt u, uw bedrijf? Een belangrijke keuze, zeker omdat u ook een naam kunt kiezen die u de mogelijkheden geeft om een slogan aan te koppelen. Daarom adviseren wij u ook graag in de keuze van uw bedrijfsnaam en wijzen wij u op alle mogelijkheden die een goede naam kan bieden.
Zo verzonnen wij de bedrijfsnaam F.I.T.S. (voor logistics that fits), S.P.E. (uw koerier in SPE), de Cateringkoning (de kroon op uw feest) en natuurlijk Horecaservice Beesd (beregoed in milkshakes).
Opvallende Naam
Sommige mensen hebben geen opvallende naam. Die heten Jansen of Van Dam. Anderen zijn bescheiden. Die willen hun naam niet prominent op een busje. Daarom adviseren wij onze klanten regelmatig om een opvallende naam te verzinnen. Zo zijn wij de mensen achter de beeldmerken van Stiff Nipples Airconditioning en deden wij het werk voor Ass Autostoelen.