Gouden Tip 3: De Woordspeling

Woordspelingen zijn ongelooflijk populair in de reclame en dus ook in de autobelettering. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, maar het maken van een goeie woordspeling is een kunst. En wij, bij Henk van de Scher, zijn de Picasso's die u kunnen helpen.

Wij hebben voor u op deze pagina vijf tips op een rijtje gezet voor een succesvolle campagne.

Vrachtwagen met panne...

De Seth Gaaikema

Ook van dik hout kun je mooie planken zagen. De woordspeling hoeft niet persé subtiel te zijn om te werken. Sterker nog onze succesvolle campagnes voor dakpannen bedrijf Eternit (een vrachtwagen met Panne) en bloembedrijf Fleur (schikt het wel) hebben aangetoond dat voor de hand liggende woordgrappen ook werken. Wij noemen dat de Seth Gaaikema, en dat doen we met alle respect.

Voor ijzersterke oplossingen

Gebruik een Truc

Niet iedereen heeft het talent om een goede woordspeling te bedenken of het geld om iemand daarvoor in te huren. Gelukkig zijn er een paar veelgebruikte trucs die Henk van de Scher graag met u deelt. Denkt u bijvoorbeeld eens aan de dubbele betekenis van woorden als sterk of - als u iets met metaal doet - ijzersterk. En wat dacht u van de mogelijkheden van natuurlijk. En als u iets doet op hoogte, dan verwijst u daar natuurlijk naar.

De Tweede Kamer... een fractie anders

Wees Subtiel

Bij Henk van de Scher vinden we niets mooier dan een woordspeling waar je even over na moet denken. Immers als uw (potentiële) klanten nadenken over uw slogan, dan denken ze na over uw bedrijf. Henk van de Scher bedacht heel wat subtiele woordgrappen, waarbij wij extra trots zijn op ons prijswinnende werk voor de schoorsteenbouwers van Van de Berg (voor uitstekend vakwerk) en keukenverkoper De Tweede Kamer (een fractie anders).

ferry-very-good

Een andere taal

Wie zijn de meesters van de subtiele woordspeling? Juist, de Engelsen. Gebruik dus gerust een andere taal. Er zijn legio goede voorbeelden te vinden in onze database maar de topper blijft natuurlijk ons wereldwijd bekende werk voor Dalessi (Ferry-Very-Good).

Uw vloer, ons vlak!

Alles is goed

Bij ons op kantoor hangt een zelfgemaakt tegeltje op de WC met daarop: ook al is de woordgrap nog zo slecht, de klant onthoudt hem, echt! Ook een minder goede of een geforceerde woordspeling blijft hangen in de hersenen van uw klanten, daar kunnen bedrijven als Panhuisen (voorRAAD in verpakking) en Magna (Uw Vloer ons Vlak) over meepraten.