Weet u wat u moet doen voor het auto halen? Juist, eerst betalen. En weet u waarom u dat weet? Omdat het rijmt!
Dát is de kracht van de rijm; alles wat rijmt, wordt gemakkelijker onthouden. Bij Henk van de Scher - Advertising begrijpen wij dat maar al te goed. Daarom adviseren wij onze klanten vaak een slogan op rijm. Immers, zoals wij hier op kantoor plegen te zeggen: wat je dicht, vergeet je niet licht.
Wij hebben speciaal voor u de vijf belangrijkste manieren van succesvol rijmen op een rijtje gezet.
Het Sinterklaasrijmpje
Sinterklaas is de tijd van pepernoten, gezelligheid en natuurlijk kadootjes. Een leuk rijmpje op de zijkant van uw bedrijfsbusje of vrachtwagen moet u dan ook zien als een kadootje. Een kadootje voor uw medeweggebruikers. Dat werkt, want mensen krijgen graag kadootjes en, belangrijker, ze onthouden de rijmpjes.
Zo zijn wij de mensen achter slogans als "Maak geen fout..., Koop bij Bliek Hout", "Groente en Fruit. Punt uit!" en "Precies. Wij doen ook koel/vries".
Ogenschijnlijk simpele rijmpjes, maar stuk voor stuk succesvol en een belangrijke factor in het succes van deze bedrijven.
Gebruik een andere taal
Rijmen werkt in alle talen. Waarom zou u niet in het Engels rijmen? Daar hoeft u helemaal geen Engels bedrijf voor te zijn. Wij adviseerden bijvoorbeeld een groot en oer-hollands visbedrijf om hun wagens uit te rusten met de slogan "Eels on Wheels". Een uitdrukking die binnen een jaar een begrip werd in de viswereld en op de Nederlandse snelwegen.
Duits is ook een goede taal om in te rijmen. Je hoeft daarvoor echt niet het talent te hebben van de beroemde Duitse dichter Heinrich Heine (1797-1856). Een beetje creativiteit is al voldoende. Zo stonden wij met de slogan "Frisch und Lecker... Fahr mit Klappenecker" aan de basis van het succes van dit immense Duitse bedrijf.
Autobeletteringspoëzie
Onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat het meeste succes geboekt wordt door te rijmen op de achternaam. Immers, die wordt dan ook meteen onthouden. Wij noemen dat autobeletteringspoëzie, een term die inmiddels een begrip is geworden in onze branche.
Natuurlijk hebben wij enkele prachtige voorbeelden in ons portfolio. Zo bedachten wij "Wees Slim Koop Bij Bakker Wim", "Henk van de Scheur (van deur tot deur)" en natuurlijk de met reclameprijzen overladen slogan voor beddenspecialist "Arie van Mil (voor wie goed slapen wil)".
En dat zijn maar enkele voorbeelden uit ons portfolio van bedrijven die hun omzet significant hebben zien stijgen dankzij de herkenbaarheid van hun rijmende slogan. Dankzij Henk van de Scher - Advertising
Maak gebruik van Trucs
Het is niet iedereen gegeven om een goed rijmpje te vinden en sommige mensen hebben gewoon een ingewikkelde achternaam. Toch adviseren wij om dan toch een poging te wagen. Immers, de kracht van de rijm mag nooit onderschat worden.
Gelukkig zijn er allerlei eenvoudige trucs. Probeert u bijvoorbeeld eens te rijmen met sterk want dat rijmt lekker op werk en merk. Bent u goed in toeleveren? Dan bent u dus sterk in toeleveringswerk. Snapt u? Of probeert u eens gebruik te maken van onbetwist, want zegt u nu zelf, dat rijmt toch perfect op specialist.
Zoekt u maar eens in onze database en bekijk al die andere succesvolle bedrijven die u zijn voorgegaan.
Het is altijd goed
We kunnen het niet genoeg zeggen: rijmen is een eenvoudig manier om aandacht te vragen voor uw producten en diensten. Elke poging is dus goed. Iets is beter dan niets.
Natuurlijk is het verzinnen van een goede slogan een vak apart, een vak waar wij bij Henk van de Scher advertising heel goed in zijn, maar als u dan toch zelf iets wil verzinnen is een rijmpje geen slecht idee. U zult al snel merken dat uw herkenbaarheid toeneemt en uw omzet zal stijgen, al is het rijmpje nog zo simpel. Bedrijven als "Substra (substraat op maat)", "JNV (denkt mee)" en "RAS (vertrouwen in bouwen)" kunnen daar over meepraten.